MARZEC

TEMATYKA PLANOWANYCH ZAJĘĆ W MIESIĄCU MARCU

 

  1. „W POSZUKIWANIU WIOSNY”
  • Wyjaśnienie przysłowia „W marcu jak w garncu”.
  • Zrozumienie sensu poznanego przysłowia.
  • Nazywanie zjawisk pogodowych charakterystycznych dla wiosny.
  • Nazywanie zwiastunów wiosny.
  • Posługiwanie się symbolami oznaczającymi stan pogody.
  • Oglądanie książek i albumów przedstawiających przyrodę wiosną.
  • Ukazanie piękna budzącej się do życia przyrody.
  • Utrwalenie nazw kolorów.
  • Wdrażanie do wyodrębniania w utworze postaci i zdarzeń.
  • Kształcenie umiejętności porozumiewania się z kolegami u miarkowanym głosem.
  • Dostrzeganie zmian zachodzących na przedwiośniu w świecie roślin i zwierząt.
  • Zapoznanie dzieci z pierwszymi wiosennymi kwiatami: przylaszczka, pierwiosnek, zawilec, krokus, sasanka.
  • Zapoznanie dzieci z pojęciem: roślina pod ochroną.
  • Rozwiązywanie zagadek słowno-obrazkowych.
  1. „WYPRAWA W KOSMOS” 
  • Rozpoznawanie różnic pomiędzy dniem i nocą;
  • Dostarczanie wiadomości na temat obiektów i zjawisk występujących w kosmosie, w tym budowy układu słonecznego.
  • Utrwalenie znajomości pojęcia: kula.
  • Doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie inwencji twórczej i umiejętności wokalnych oraz umiejętności współpracy podczas muzykowania na instrumentach perkusyjnych.
  • Kształtowanie wyobraźni i inwencji twórczej.
  • Utrwalenie znajomości nazw środków lokomocji.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości oraz rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
  • Ćwiczenie pamięci.
  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania opowiadania.
  • Poznawanie wyglądu i nazw planet układu słonecznego.
  • Poszerzenie wiedzy na temat księżyca.
  • Dostarczanie wiadomości na temat gwiazd, gwiazdozbiorów.
  • Rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek na temat kosmosu.
  • Zachęcanie do zgodnego współdziałania w sytuacjach zadaniowych.

 

  1. „TRADYCJE I SYMBOLE WIELKANOCNE”
  • Zapoznanie dzieci z niektórymi zwyczajami wielkanocnymi.
  • Stwarzanie ogólnej atmosfery wychowawczej opartej na życzliwości, współpracy oraz opiekuńczości w stosunku do potrzebujących pomocy.
  • Rozwijanie logicznego myślenia.
  • Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole.
  • Wprowadzenie nastroju oczekiwania na zbliżające się Święta Wielkanocne.
  • Kultywowanie tradycji „przygotowanie koszyka do poświęcenia”.
  • Kształtowanie wartości estetycznych, podczas układania produktów w koszyku.
  • Poznanie sposobu wykonania kartki świątecznej.

 

 

PIOSENKI, KTÓRE POZNAMY W MIESIĄCU MARCU

 

„MARCOWA POGODA”

                                                                                                                                      autor: Stanisław Karaszewski

Ugotuję dziś pogodę

Na marcową zmienną porę.

Wleję deszczu kilka kropel

Dodam też lodowy sopel.

Słońce żółcią wnet poleje

Niech się w garnku słonko grzej.

Już pogoda się gotuje.

Wszystko mieszam i próbuję.

Jak mgła z garnka para bucha

Och, pogoda mnie nie słucha.

Już unosi się pokrywa, zerkam

– w garnku tęcza pływa

 

„WIELKANOCNA PIOSENKA” 

Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza
a w naszych sercach radość trwa.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, bratki wiosna nam śle.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.
W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne
I mazurek „filutek”, spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,
przyjdzie cała rodzina na te święta już dziś.

Czas ciepłe kurtki w szafie schować
i w naftaliny ukryć świat.
W szufladzie zaśnie czapka zimowa,
narty i sanki pójdą spać.
Bocian powrócił na swe gniazdo,
już leśnych kwiatów czujesz woń.
A słońce świeci mocno, jasno
i żabi rechot słychać z łąk.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane

 

 

WIERSZA, KTÓRE POZNAMY W MIESIĄCU MARCU

 

„MARZEC”

                                                                                                                                   autor: Joanna Kulmowa

Marzec ma ogromny garniec.

Mieszka w nim przez całe noce,

Wieje w garncu nieustannie.

Syczy cos i bulgocze.

– Powiedź, Marcu,

Co masz w garncu?

– Mam składniki różnorodne: Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,

Chmury, słońce, śnieg i wodę

– z nich przyrządzam Wam pogodę.

 

 „KOSMOS”

                                                                                                                                            autor: Agnieszka Karcz

Gdy zgasną wszystkie światła, a słońce oczy zmruży,
Na niebie pojawi się mapa kosmicznej podróży.

Ile gwiazd błyszczących i migoczących na niebie,
Tyle odległych galaktyk i planet we wszechświecie.

Ciemna otchłań, pełna niezbadanych miejsc,
Wielu się zastanawia gdzie jej początek jest.

A nasza Ziemia jedną z miliona planet jest,
Niczym małą kropelką wśród oceanów łez.

Wielką tajemnicą dla ludzkości wciąż jest,
Odkryć choć mały skrawek przestrzeni tej.

Mapę kosmicznej podróży już znamy,
Może w przyszłości z niej skorzystamy.

 

„KOLOROWE BAZIE” 

                                       autor: J. Ficowski

W Wielkanocny dzień do domu

przyszły białe bazie w gości,

by pisankom po kryjomu

kolorów zazdrościć.

Bo ich nie pomalowano,

nikt o baziach nie pamiętał,

choć tez pragną na Wielkanoc

przywdziać strój od święta.

 Nie chcą się już dłużej bielić,

chcą w zieleni żyć, w purpurze!

Czyż są gorsze aniżeli

zwykłe jajko kurze?

Aż z lusterka przyfrunęła

malusieńka, śmieszna tęcza.

Zaraz wzięła się do dzieła,

by je poupiększać.

 

 

Skip to content