wintry, winter, landscape

LUTY

W miesiącu Lutym

 

  • Wykonamy maski karnawałowe, ozdobimy balony kolorowym papierem a na koniec będziemy uczestniczyć w Balu Karnawałowym
  • Wykonamy eksperymenty z wykorzystaniem barwników spożywczych oraz wody: wulkan, kolorowe kostki lodu, barwienie śniegu itp.
  • Wykonamy bałwanka z wykorzystaniem papierowych talerzyków i kolorowego papieru
  • Obejrzymy teatrzyk sylwet pt. „Królowa Śniegu”
  • Podczas tworzenia kodeksu zabaw zimowych poznamy i utrwalimy zasady bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie
  • Obejrzymy film edukacyjny na temat sportów zimowych i poszerzymy wiedzę na temat niektórych z nich
  • Rozwiążemy zagadki słowne, obrazkowe i dźwiękowe o tematyce związanej z Gdynią i morzem
  • Inspirując się zdjęciami i ilustracjami będziemy rozmawiać na temat „Gdynia dawniej a dziś”
  • Będziemy układać w całość ilustracje (tematycznie związane z Gdynią) rozcięte na kilka części
  • Samodzielnie przedstawimy teatrzyk sylwet „O powstaniu herbu Gdyni”
  • Narysujemy kredkami jak wyobrażamy sobie Gdynię za 100 lat
  • Wykonamy faworki i będziemy kultywować tradycję Tłustego Czwartku
  • W naszej sali zorganizujemy kącik morski oraz kaszubski
  • Utrwalimy adres naszego zamieszkania
  • Poznamy niektóre „Bajki i baśnie gdyńskie” ze zbioru K.Wójcickiego
  • Posłuchamy legendy pt. „Dlaczego morze jest słone?” z wykorzystaniem ilustracji
  • Posłuchamy muzyki ludowej związanej z regionem kaszubskim, nauczymy się tańca kaszubskiego „Velevetka”
  • Na podstawie legendy E.Szczęsnego pt. „Siedem kolorów” poznamy barwy i wzory haftu kaszubskiego
  • Z papierowej sylwetki wykonamy kaszubski fartuszek, który ozdobimy regionalnymi wzorami i kolorami
  • W trakcie zabaw matematycznych będziemy doskonalić orientację przestrzenną i w schemacie własnego ciała (strona lewa i prawa); porównywać wielkości i szeregować je w kolejności wzrastającej lub malejącej; mierzyć odległości przy pomocy umownej miary (stopy, kroki, długość tasiemki); tworzyć zbiory i przeliczać jego elementy
  • Podczas ćwiczeń oddechowych i dźwiękonaśladowczych będziemy doskonalić naszą wymowę
  • W trakcie licznych prac plastycznych i grafomotorycznych będziemy doskonalić sprawność manualną palców i dłoni a także koordynację wzrokowo – ruchową

 

PIOSENKI

 

KOLOROWY ŚNIEG

 

 

Czy wam nie przyszło nigdy do głowy,
że śnieg powinien być kolorowy?
Albo zielony, albo czerwony,
liliowy albo beż.Śnieg ten lepiłoby się wspaniale,
a bałwan biały nie byłby, ale
albo zielony, albo czerwony,
liliowy albo beż.Śnieżki tak samo w zimowej porze
byłyby wtedy w jakimś kolorze:
albo zielone, albo czerwone,
liliowe albo beż.

Bardzo kolory by się przydały,
a tu tymczasem wciąż pada biały,
biały bielutki, miękki mięciutki,
świeży, świeżutki śnieg.

 

 

„MORZE BAŁTYCKIE”

 

Oto Morze Bałtyckie jest, Oto Morze Bałtyckie jest,

Oto Morze, oto Morze, oto Morze Bałtyckie jest,

A Oto łódka na Morzu Bałtyckim jest, Oto łódka na Morzu Bałtyckim jest,

oto łódka,oto łódka, oto łódka na Morzu Bałtyckim jest,

A oto łódka na Morzu Bałtyckim jest, Oto łódka na Morzu Bałtyckim jest,

oto łódka, oto łódka, oto łódka na Morzu Bałtyckim jest,

A oto człowiek na łódce na Morzu Bałtyckim jest, Oto człowiek na łódce na Morzu Bałtyckim jest,

oto człowiek, oto człowiek, oto człowiek na łódce na Morzu Bałtyckim jest,

A oto ręce człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są, Oto ręce człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są,

oto ręce, oto ręce, oto ręce człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są

A oto sieci w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są, oto sieci w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są,

oto sieci, oto sieci, oto sieci w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są,

A oto ryby w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są, oto ryby w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są,

oto ryby, oto ryby, oto ryby w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są

A oto monety w tych rybach w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są, oto monety w tych rybach w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są,

oto monety, oto monety, o to monety w tych rybach w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są,

A oto twarze na monetach w tych rybach w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są, a oto twarze na monetach w tych rybach w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są,

oto twarze, oto twarze, oto twarze na monetach w tych rybach w tych sieciach w rękach człowieka na łódce na Morzu Bałtyckim są,

 

ZOSTANĘ ŻEGLARZEM

 

Gdy będę duży,

To zostanę żeglarzem.

Na mym żaglowcu wtedy

Dumnie sobie stanę

I będę płyną, płyną,

Płyną, płyną mym żaglowcem w dal!

 

Ref:

Popłynę w dal!

Heja ho

Heja ho

Heja ho

Popłynę w dal!

Heja ho

Heja ho

Wśród fal!

 

Ja się nie zlęknę,

Ani sztormu, ani burzy!

Wyruszę w morze,

Kiedy tylko będę duży.

I będę płyną, płyną,

Płyną, płyną

Płyną, płyną mym żaglowcem w dal!

 

Ref:

Popłynę w dal!

Heja ho

Heja ho

Heja ho

Popłynę w dal!

Heja ho

Heja ho

Wśród fal!

 

 

WIERSZYKI

 

 

DZIESIĘĆ BAŁWANKÓW

Wanda Chotomska

Dziesięć bałwanków było w jednym lesie,
ni mniej, ni więcej, tylko właśnie 10.

Jeden się drapał do dziupli na drzewie
i tak się zdrapał, że zostało 9.

Dziewięć bałwanków stało na polanie,
dokładnie dziewięć, bałwan przy bałwanie.

Lecz jeden poczuł, że go kręci w nosie.
Jak zaczął kichać, to zostało 8.

Osiem bałwanów stało w dalszym ciągu,
lecz jeden bał się mrozu i przeciągów.

Więc włożył kożuch i okrył się pledem.
Jak go odkryli, to już było 7.

Z siedmiu bałwanków jeden zaraz orzekł,
że się poślizgać warto na jeziorze.

Lecz ledwie zdążył na jezioro wleźć,
wpadł w taki poślizg, że zostało 6.

Tych sześć bałwanków stałoby do teraz,
lecz jeden bałwan zaczął się rozbierać.

Chciał się ochłodzić, miał na kąpiel chęć-
jak się rozebrał, to zostało 5.

Z pięciu bałwanów jeden zaraz ubył,
bo go ciekawość przywiodła do zguby.

Nie wiedział, po co są kaloryfery-
jak się dowiedział, to zostały 4.

Cztery bałwany stały w dwuszeregu,
lecz jeden zaczął tupać na kolegów.

Tupał i tupał, bo był strasznie zły,
i tak się stupał, że zostały 3.

Te trzy bałwanki długo nie postały,

bo jeden bałwan znał świetne kawały.

Z własnych dowcipów śmiał się:
– Cha! Cha! Cha!
i pękł ze śmiechu, i zostały 2.

A jak została tych bałwanów dwójka,
to się zaczęła między nimi bójka…

Dziesięć bałwanków stało na polanie.
Ile zostało? Oto jest pytanie!

 

 

MUSZELKI
Dorota Gellner

Muszelki są piękne! Muszelki są różne.
Spiczaste i płaskie, okrągłe, podłużne,
w kropeczki, w kreseczki tęczowe lub nie –
tu śmieje się jedna, tam śmieją się dwie!
Ta z czarnym paseczkiem, ta z kropką świetlistą,
ten, kto je zbudował, był wielkim artystą!

 

 

MORZE
Dorota Gellner

Morze w białych koronkach!
Wiatr koronki poplątał,
poszarpał, potarmosił,
chociaż nikt go nie prosił!
Porozrzucał po piasku
koronki pełne blasku,
porozrzucał, zostawił –
krótko nimi się bawił!

Skip to content