primroses, flowers, blossom

MARZEC

„CO GRUPA PIRATÓW BĘDZIE ROBIĆ W MARCU?”

  1. Temat kompleksowy: „Marcowa pogoda”.
  • Rozwiązywać zagadki słowno-obrazkowe.
  • Odpowiadać na pytania związane z treścią wysłuchanych utworów.
  • Próbować wyjaśnić przysłowie „W marcu jak w garncu”, rozumie sens poznanego przysłowia.
  • Nazywać zjawiska pogodowe mające miejsce wczesną wiosną.
  • Przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych, czynnie bierze w nich udział.
  • Dowiemy się, że wiatr to gwałtowny ruch powietrza.
  • Poznamy różne rodzaje wiatru.
  • Dowiemy się, skąd bierze się deszcz.
  • Poznamy nazwy różnych rodzajów deszczu: mżawka, kapuśniaczek, rzęsisty deszcz, ulewa.
  • Postaramy się zrozumieć znaczenie wody w życiu człowieka, zwierząt i roślin.
  • Zapoznamy się z obrazem graficznym litery: „W, w”
  • Zapoznamy się z obrazem graficznym cyfry 8.
  1. Temat kompleksowy: „Czekamy na wiosnę”.
  • Będziemy posługiwać się pojęciami związanymi z następstwami czasu: dzisiaj, jutro, wczoraj.
  • Zgłębimy wiadomości dotyczące warunków prawidłowego rozwoju różnorodnych roślin.
  • Weźmiemy udział w zabawach badawczych z wykorzystaniem różnego rodzaju gleb.
  • Będziemy rozwiązywać zagadki słowno-obrazkowe o narzędziach ogrodniczych.
  • Postaramy się wyróżniać głoski w nagłosie i wygłosie.
  • Będziemy orientować się w schemacie własnego ciała.
  • Będziemy brać czynny udział w sadzeniu roślin w doniczkach.
  • Będziemy prowadzić obserwację wzrostu roślin, dzielić się swoimi spostrzeżeniami.
  • Będziemy rozpoznawać za pomocą dotyku przedmioty, nazywa je i opisuje.
  • Będziemy rozpoznać i nazywać części roślin: korzeń, łodyga, liście, kwiat.
  • Będziemy układać obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń.
  • Postaramy się wymieniać zmiany zachodzące w przyrodzie wczesną wiosną.
  • Poznamy zwiastuny wiosny.
  • Aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych.
  • Ustalać wynik dodawania, odejmowania na konkretach.
  • Zapoznamy się z obrazem graficznym litery: „C,c”.
  • Zapoznamy się z obrazem graficznym cyfry 9.

 

  1. Temat kompleksowy: „W świecie teatru”.
  • Dowiemy się, co to jest teatr.
  • Utrwalimy sobie wiadomości dotyczące, jak należy zachować się w teatrze.
  • Będziemy stosować słowa: kurtyna, scena, aktor.
  • Postaramy się przyporządkować lalkę do odpowiedniego rodzaju teatru lalkowego.
  • Dowiemy się, jak powstaje spektakl.
  • Będziemy aktywnie uczestniczyć w zajęciach i wspólnej zabawie.
  • Będziemy rozróżniać różne rodzaje widowisk teatralnych.
  • Postaramy się ekspresyjnie wyrażać swoje uczucia i przeżycia, odgrywając role.
  • Zapoznamy się z zapisem graficznym liczby 10.

 

  1. Temat kompleksowy: „Już niedługo wielkanoc”.
  • Będziemy rozpoznać i nazywać własny nastrój i emocje.
  • Utrwalimy symbole kojarzące się ze Świętami Wielkanocnymi.
  • Będziemy umiejętnie poruszać się w przestrzeni posługując się własną pomysłowością.
  • Rozwiązywać zagadki.
  • Przeliczać elementy zbioru w zakresie 10 i więcej.
  • Współdziałać w grupie.
  • Zapoznamy się z obrazem graficznym litery: „P,p”.
  • Utrwalimy sobie tradycje Świąt Wielkanocnych.
  • Wykonamy kartkę świąteczną dla rodziców z okazji Świąt Wielkanocnych.
  • Samodzielnie układać zakończenie historyjki obrazkowej.
  • Będziemy tworzyć rymy.
  • Dowiemy się, co to jest pisanka i w jaki sposób można ją wykonać.
  • Poznamy i zastosujemy pojęcia określające położenie przedmiotu w przestrzeni.

 

PIOSENKA W MIESIĄCU MARCU

„MARZEC CZARODZIEJ”

(słowa: Anna Bernat, muzyka: Zbigniew Ciechan)

 

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus i już pączki na patyku.
I już trawka na śnieżniku.
Och, ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
Słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie kotki
Och, ten Marzec Czarodziej!
Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
Przez kałuże skaczą kaczki,  żółte kaczki-przedszkolaczki
Och, ten Marzec Czarodziej!

 

 

„JESTEM SOBIE OGRODNICZKA”

(muzyka: B. Kolago, słowa: D. Gellner)

 

Jestem sobie ogrodniczka,

Mam nasionek pół koszyczka.

Jedne gładkie, drugie w łatki,

A z tych nasion będą kwiatki.

Ref: Kwiatki, bratki i stokrotki

Dla Malwinki, dla Dorotki.

Kolorowe i pachnące, Malowane słońcem.

Mam konewkę z dużym uchem

Co podlewa grządki suche.

Mam łopatkę, oraz grabki

Bo ja dbam o moje kwiatki.

Ref: Kwiatki, bratki i stokrotki

Dla Malwinki, dla Dorotki.

Kolorowe i pachnące, Malowane słońcem.

 

 

 

 

„ŚWIĘTA WIELKANOCNE Z JAJKIEM I ZAJĄCEM”

(słowa i melodia piosenki W. Jarecki)

 

Skacze drogą zając, skacze pomalutku.

Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.

Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.

Każdemu zostawia prezent po kryjomu.

REF.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,

Słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne.

Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.

Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.

Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus

krzyczą i dziewczynki łapią i wodą je chlapią.

WIERSZ W MIESIĄCU MARCU

„Marzec” – Joanna Kulmowa

Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy cos i bulgocze.
– Powiedź, Marcu,
Co masz w garncu?
– Mam składniki różnorodne:
Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę
 z nich przyrządzam Wam pogodę.

 

„Przedwiośnie” – M. Terlikowska

Sczerniały dachy i pola.
Na drodze – błoto do kolan.
Gołębie gruchają dziś głośniej:
Przedwiośnie!
Przedwiośnie!
I wróble ćwierkają inaczej.
I wrona inaczej dziś kracze.
I bałwan się skurczył od rana,
że… prawie już nie ma bałwana!
Nos tylko mu sterczy żałośnie…
Przedwiośnie!
Przedwiośnie!
Przedwiośnie!
Przebiega kot przez podwórze.
Ostrożnie omija kałuże:
– Brrr! Wszędzie woda i woda.
To nie dla kota pogoda!
Jest mokro. Jest szaro. Nieznośnie.
Przedwiośnie…
Wiadomo, przedwiośnie!
A wiosna, gdzież się podziewa?
Za jakie skryła je drzewa?
W leszczynach się chowa czy klonach,
słoneczna, promienna, zielona?
Na razie są tylko bazie.
I kotki na wierzbie – na razie…
A potem już może za tydzień,
na stałe się wiosna rozgości.
Widzicie? Już idzie! Już idzie,
bo pąki pękają z radości.

 

„Kurka” – Magdalena Ledwoń

Macha kurka skrzydełkami:

„Co się stało z jajeczkami?

Czy baranek, czy zajączek

wziął jajeczka do swych rączek?

To nie jajka, to brudasy!

Tu są plamy, a tam pasy!

Wzorki, łatki i zygzaki,

Ja chcę wiedzieć, kto to taki”.

I tak chodzi, i marudzi:

„Któż te jajka tak ubrudził?!

Były myte wczoraj rano!”.

„Ale dzisiaj jest Wielkanoc!”

– rzekła kurce gospodyni.

„Tak tradycja każe czynić,

że maluje się jajeczko,

by się stało pisaneczką”.

 

 

Skip to content