KWIECIEŃ
ZADANIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
– poznamy ptaki powracające wczesną wiosną z ciepłych krajów oraz ptaki mieszkające cały rok u nas
– w zgromadzonych albumach i książkach będziemy poszukiwać ciekawostek o ptakach, poznamy ich budowę
– rozwiązywać będziemy zagadki o ptakach
– obejrzymy na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski
– rozszerzymy nasze dotychczasowe wiadomości na temat wiosny na wsi
– rozpoznawać i nazywać będziemy zwierzęta z wiejskiego podwórka oraz rozpoznawać ich głosy
– poprzez różne ćwiczenia i zabawy dowiemy się po co hodujemy zwierzęta ,oraz poznamy produkty otrzymywane od zwierząt
– wykonamy makietę wiejskiej zagrody
– obejrzymy film edukacyjny oraz porozmawiamy na temat wiosennych prac na wsi
– dowiemy się, co możemy zrobić, aby chronić naszą planetę i jak możemy dbać o przyrodę
– zastanowimy się, kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody
– na podstawie dostępnych albumów, encyklopedii i innych książek tematycznych poznamy bliżej roślinność Polski ze szczególnym uwzględnieniem dużych obszarów leśnych oraz zwrócimy szczególną uwagę na rolę lasów w ekosystemie
– zrobimy wiosenne porządki w ogrodzie przedszkolnym – założymy hodowlę hiacyntów i innych roślin, posadzimy drzewko, zachęcać będziemy dzieci do dbałości o swoje najbliższe środowisko
– będziemy rozpoznawać różne rodzaje odpadów oraz z jakiego materiału zostały wykonane
– w zabawach klasyfikacyjnych nauczymy się segregować odpady do odpowiednich pojemników
– przypomnimy sobie podstawowe wiadomości o Polsce i symbolach narodowych (godło, flaga, hymn)
– poznamy bliżej region kaszubski oraz alfabet kaszubski
– rozwiązywać będziemy zadania tekstowe metodą symulacji oraz układać działania do podanych zadań, dodawać i odejmować w zakresie 10
– w zabawach matematycznych rozwijać będziemy umiejętność mierzenia (mierzenie długości stopami, krokami)
– będziemy dokonywać klasyfikacji z użyciem kart logicznych, będziemy kodować i segregować karty ze względu na dwie cechy jakościowe równocześnie
-doskonalić będziemy umiejętności matematyczne w zakresie przeliczania liczebnikami głównymi i porządkowymi, porównywania zbiorów, ustalania części wspólnej, dopełniania zbiorów, szeregowania wg wielkości wzrastającej i malejącej
– rozwijać będziemy umiejętność syntezy i analizy fonemowej wyrazów oraz wyodrębniania głosek na początku i końcu wyrazów, wyszukiwania wyrazów na podana głoskę/sylabę i tworzenia rymów, tworzenia nowych wyrazów z podanych głosek i sylab
– doskonalić będziemy umiejętność rozpoznawania poznanych liter oraz odczytywania prostych wyrazów, zdań oraz tekstów
– poznamy litery: j, h, ż
– doskonalić będziemy umiejętność poprawnej artykulacji wszystkich głosek
PIOSENKA
WOŁANIE WIOSNY
(SŁ. I MUZ. KRYSTYNA GOWIK).
I.Dzisiaj w drodze do przedszkola
już zielone były pola,
a bociany klekotały,
bo na łąkę przyleciały.
Ref.: Zielona wiosenka nas woła,
zielona panienka wesoła.
W oczy świeci nam złotym słońcem
i rozrzuca kwiaty pachnące. (2x)
- Na gałązkach pierwsze pąki,
a na pąkach pierwsze bąki.
Żabki skaczą, a skowronek
śpiewa jak srebrzysty dzwonek.
Ref.: Zielona wiosenka…
III. Na spacerze zobaczymy,
czy już nigdzie nie ma zimy.
Teraz wiosna rządzić będzie,
z czego bardzo się cieszymy!
Ref.: Zielona wiosenka…
WIERSZ
„ O DWUNASTU BRACIACH – KWIECIEŃ”
- NOSALSKI
Kwiecień nie czeka,
bardzo się spieszy,
aby na drzewach
listki rozwiesić,
pierwsze warzywa
zasiać w ogrodzie,
po czym z uśmiechem
od nas odchodzi.
PIOSENKA
„NA PODWÓRKU”
(SŁ. I MUZ. JOLANTA KUCHARCZYK)
I.Na podwórku na wsi
jest mieszkańców tyle,
że aż gospodyni trudno zliczyć ile.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki,
i indyki, i indyczki.
Jest tu kwoka z kurczętami,
mama kaczka z kaczętami.
Piękny kogut Kukuryk
i kot Mruczek, i pies Bryś.
Więc od rana słychać wszędzie: kukuryku, kwa, kwa, gę, gę,
hau, hau, miau, miau, gul, gul, gul – podwórkowy chór.
- Koń kasztanek w stajni,
a w oborze krowa,
tam w zagrodzie owce
i brodata koza
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
III. A tu są króliki:
i duże, i małe,
łaciate i szare,
i czarne, i białe.
Ref.: Kury, gęsi i perliczki…
WIERSZ „PODWÓRKOWA AWANTURA”
TERESA FIUTOWSKA
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy. –
Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy: mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury!
– Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała, pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była