frog, swim, vacations

ŚRODA 14.04.2021.

ŚRODA 14.04.21.
Drodzy Marynarze. Dziś poznamy literkę ż,Ż jak żaba.
1.Na dobry początek dnia poskaczcie jak żabki przy piosence „ My jesteśmy żabki”

2. Żaba. Video alfabet z literą Ż. Nauka rysowania i pisania:

3.Posłuchajcie teraz ciekawostek o żabach:

Żaby to rodzina płazów bezogonowych. W Polsce spotykamy : żaby jeziorkowe, żaby wodne, żaby śmieszki, żaby moczarowe, żaby dalmatyńskie , żaby trawne.
Mają długi język, którym łowią pożywienie. Charakterystycznym elementem ich budowy są też wydłużone tylne kończyny przystosowane do wykonywania skoków.
Lubią wygrzewać się na słońcu, częściowo zanurzone w wodzie lub będąc na słonecznym brzegu. Gdy jest im gorąco kąpią się .
Jedzą owady ( osy, muchy, mrówki…) pająki, małe ryby, ślimaki.
Chętnie jedzą je jeże, dużo mniej chętnie – bociany ( w czasie karmienia młodych zdarza im się łapać żaby)

4.Na początku słowa żaba słyszymy głoskę ż. Głoska ta jest głoską trwałą, dźwięczną i możemy ją wydłużać: – żżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżżż
– Co można jeszcze powiedzieć o tej głosce ? – jest to spółgłoska i oznaczamy ją na niebiesko.

Spróbujcie podzielić słowo żaba na sylaby i głoski.
Następnie wymieńcie inne słowa, w których słychać głoskę ż
– na początku słowa (żubr, żurek, żyrafa…),
– w środku słowa (leżak, kałuża, jeżyny…),

Pamiętajcie, że głoska ż na końcu słowa jest często słyszana jak głoska sz, na przykład w słowie garaż.

Teraz proponuję ułożyć schemat słowa żaba – przygotujcie białe kartoniki-wytnijcie je z kartonu. Ułóżcie przed sobą tyle kartoników, ile sylab słyszycie w tym słowie- 2, prawda?
A teraz ułóżcie tyle kartoników, ile głosek słyszycie w słowie żaba – na pewno 4.

5.Czy znacie imiona rozpoczynające się głoską ż ? Tak, to np. Żaneta, Żelisław …

A teraz proponuję wykonanie zadań z pomocą rodzica ze strony WWW.brzeczychrzaszcz.pl
– utrwalanie głoski ż – powtarzamy, poprawnie wymawiamy, czytamy i szukamy rymów.
https://drive.google.com/file/d/1YHGCxe2Z7vRBr6KoeOu5BqhxJGcJmJQs/view

6.Przyszła już pora na bajkę pt. „ Historia Pewnej Żaby”

7.Pamiętajcie o wykonaniu ćwiczeń z literą ż i innych s.68, 69,70, 71.

8.Zabawy utrwalające literę ż:
https://wordwall.net/pl-pl/community/czytanie-litera-%c5%bc

Utrwalenie litery ż:
1.Wyszukaj liter ż, Ż wśród czasopism gazet – zaznacz je na niebiesko.
2.Kreśl litery pisanych ż, Ż na podłodze na blacie stołu, na plecach rodzica, w powietrzu – Rodzic wyjaśnia, że jest jeszcze inny zapis głoski ż – dwuznak rz
3. Gdzie jest litera ż ?– wyszukaj i dotknij w domu przedmiot, który ma w nazwie ż
4.Wskaż, co w swojej nazwie ma głoskę ż: młotek, huśtawka, nożyczki, żonkil, żubr
5. Na środku kartki rodzic pisze literę ż, dziecko rysuje przedmioty, w których nazwie
słychać ż
6.Wykonaj żabę z kół: Wycinamy różnej wielkości zielone kółka, do tego kółka na oczy i język i zaginając niektóre z nich robimy łapki, główkę i naklejamy na kartkę papieru. Wzór żaby wymyśl sam/sama. Liczy się pomysłowość dziecka.
Pod swą pracą plastyczną narysuj tyle prostokątów, ile głosek słyszysz w wyrazie żaba.
Pokoloruj samogłoski na czerwono, a spółgłoski na niebiesko. Wytnij z gazety litery i przyklej wyraz żaba pod obrazkiem.

9. Pożegnamy się zabawą ruchową z elementem skoku – Uwaga ! Bocian!
Rodzic skakankami wyznacza staw. Jedno dziecko – bocian – stoi z boku. Pozostałe dzieci/rodzeństwo – żaby skaczą po pokoju – łące. Na hasło bocian – żaby uciekają do stawu, a bocian je łapie. Złapana żaba odchodzi na bok.

Skip to content