Kącik logopedyczny

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA PIĘTNASTY TYDZIEŃ
OD 22 CZERWCA 2020 - DO 26 CZERWCA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA CZTERNASTY TYDZIEŃ
OD 15 CZERWCA 2020 - DO 19 CZERWCA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA TRZYNASTY TYDZIEŃ
OD 08 CZERWCA 2020 - DO 12 CZERWCA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA DWUNASTY TYDZIEŃ
OD 01 CZERWCA 2020 - DO 05 CZERWCA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA JEDENASTY TYDZIEŃ
OD 25 MAJA 2020 - DO 29 MAJA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA ÓSMY TYDZIEŃ
OD 04 MAJA 2020 - DO 08 MAJA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA SIÓDMY TYDZIEŃ
OD 27 KWIETNIA 2020 - DO 30 KWIETNIA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA SZÓSTY TYDZIEŃ
OD 20 KWIETNIA 2020 - DO 24 KWIETNIA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA PIĄTY TYDZIEŃ
OD 14 KWIETNIA 2020 - DO 17 KWIETNIA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA CZWARTY TYDZIEŃ
OD 06 KWIETNIA 2020 - DO 10 KWIETNIA 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

ZADANIA LOGOPEDYCZNE NA TRZECI TYDZIEŃ
OD 30 MARZEC 2020 - DO 04 KWIECIEŃ 2020

pobierz

 zadania opracowała:
mgr Zdzisława Nowecka

PROPOZYCJE
DOMOWYCH ZABAW LOGOPEDYCZNYCH

 Zbiór zabaw opracowała:  mgr Zdzisława Nowecka

Dbałość o prawidłową artykulację nie ogranicza się tylko do gabinetu logopedycznego, dlatego tak bardzo ważne są ćwiczenia wykonywane w domu. Ćwiczyć można wszędzie: w domu,  na spacerze i podczas każdej okazji: mycie, sprzątanie, układanie  zabawek. Ćwiczenia mogą być wspólną zabawą, nie muszą być  żmudne i nudne. Wystarczy sięgnąć do swej wyobraźni, wykorzystać własną kreatywność i postarać się,  aby nie tylko korygowały one  wymowę, ale rozwijały  również  słownictwo, wyobraźnię,  jasność wyrażania myśli i emocji.

Poniżej przedstawiam propozycje ćwiczeń logopedycznych, które można wykorzystać do zabawy z dzieckiem w domu.

  • zabawy z wykorzystaniem  słomki
  • przesuwanie lub przenoszenie drobnych, lekkich przedmiotów
  • wydmuchiwania baniek mydlanych
  • bulgotanie w kubku z wodą
  • rozdmuchiwanie plamy z  farby na kartce papieru
  • nadmuchiwanie balonika
  • dmuchanie na wiatraczek, papierowe statki pływające po wodzie lub zawieszone na nitkach lekkie przedmioty np. piłeczki, listki, kwiatki, słoneczka itd.
  • dmuchanie lub gra na flecie, piszczałce, trąbce
  • zabawy z wykorzystaniem piórek: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie aby piórko poleciało jak najdalej
  • gwizdanie na gwizdku
  • liczenie na jednym wydechu
  • powtarzanie zdań na jednym wydechu
  • naśladowanie różnego rodzaju zachowań, które wykonujemy na co dzień, na przykład ziewanie i śmiech  (ha, ha, he,  he, hi, hi, ho, ho), śmieszne miny, szerokie otwieranie i zamykanie ust,  cmokanie, dmuchanie, nadymanie policzków, parskanie wargami , mlaskanie, naśladowanie żucia w różnych kierunkach
  • unoszenie języka w kierunku nosa, liczenie zębów, oblizywanie warg, chuchanie, chrząkanie, naśladowanie kaszlu, płukanie gardła
  • naśladowanie różnych zwierząt poprzez robienie dzióbka ptaszka, rybki, zmęczonego pieska, jadącego konia, itp.
  • lizanie lizaka czy zjadanie chrupek bez pomocy rąk
  • zabawy w odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty z zamkniętymi oczami, np. brzęk kluczy czy kapanie wody z kranu
  • wsłuchiwanie się w ciszę, naśladowanie usłyszanych dźwięków, np. szumu wiatru, poszukiwanie źródła dźwięku, np. ukrytego telefonu
  • wyklaskiwanie, wytupywanie nazw przedmiotów i przeliczanie sylab
  • zabawy słuchowe „Pokaż gdzie jest…”  rodzic – n  o   s , dziecko wskazuje -nos (wykorzystujemy wyrazy o prostej budowie fonetycznej: oko, ucho, broda, włosy, noga, kolano, dom, motyl, itp.)
  • wyodrębnianie pierwszej i ostatniej głoski w wyrazach
  • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się podaną głoską lub sylabą

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
Z WYKORZYSTANIEM BAJECZEK LOGOPEDYCZNYCH

JĘZYK MALARZ

Nasz języczek zamienia się w malarza, który maluje cały swój dom. Dom malarza to nasza buzia. Na początku malarz maluje sufit (dzieci wybierają kolor): unosimy język do góry i przesuwamy kilkakrotnie wzdłuż podniebienia. Gdy sufit jest już pomalowany malarz zaczyna malowanie ścian (dzieci ponownie wybierają kolor): przesuwamy językiem z góry na dół wypychając najpierw jeden policzek (od wewnętrznej strony), a następnie w ten sam sposób drugi policzek. Nasz dom jest coraz ładniejszy, ale musimy jeszcze pomalować podłogę (dzieci konsekwentnie wybierają kolor), więc język – malarz maluje dolną część jamy ustnej, za dolnymi zębami. Na koniec język – malarz maluje cały dom (dzieci wybierają kolor): oblizujemy językiem górną i dolną wargę, przy szeroko otwartej buzi. Cały dom jest pięknie wymalowany, więc mamy powody do radości: buzia szeroko uśmiechnięta. 

CHORY KOTEK

Kotek był chory i bardzo źle się czuł. Często kichał (wołamy „a psik”), bolała go głowa (wołamy „ojojoj”). Przyjechał pan doktor (mówimy „brum brum”), zaglądnął do gardła (wołamy „aaa” i wysuwamy język na brodę), było chore. Następnie zbadał kotka, wyciągnął słuchawki (wysuwamy język z buzi, przesuwamy nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze). Zapisał lekarstwa na recepcie („piszemy” w powietrzu językiem wysuniętym z buzi). Kotek leżał w łóżeczku, miał dreszcze (wypowiadamy „brrr…”). Gorączka raz wzrastała (język uniesiony na górną wargę), raz opadała (język na brodzie). Kotek zażywał lekarstwa: ssał tabletki (przednia część języka przy podniebieniu, naśladujemy ssanie), pił słodki syrop, więc się oblizywał (język wędruje dookoła warg przy otwartej buzi). Po kilku dniach kotek poczuł się lepiej, był wesoły i zadowolony (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów).

ŚNIADANIE PUCHATKA

Kubuś Puchatek obudził się rano i ziewnął (ziewamy). Jego brzuszek był pusty więc wyruszył do lasu na poszukiwanie miodu.

Szedł wyboistą ścieżką (dotykamy czubkiem języka każdego ząbka na górze i na dole), rozglądał się na prawo, na lewo (czubek języka do prawego, lewego kącika ust). Spojrzał w górę (językiem dotykamy górnej wargi) i zobaczył dziuplę, z której wypływał miód.

Kubuś wspiął się więc na drzewo (język unosi się na górną wargę), sięgnął łapką do dziupli i wyjął ja oblepioną miodem. Oblizał ją dokładnie (wysuwamy język z buzi i poruszamy nim do góry i na dół, naśladując oblizywanie ręki).

Gdy Kubuś Puchatek poczuł, że jego brzuszek jest już pełen zszedł z drzewa (język dotyka brody) i ruszył w drogę powrotną. Szedł tą samą wyboista dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole). Doszedł do swego domku bardzo zmęczony (wysuwamy język na brodę i dyszymy).

Położył się do łóżeczka i szybko zasnął (chrapiemy).

Kolorowych snów Kubusiu!

ZABAWY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE

To rodzaj ćwiczeń artykulacyjnych. Należy dbać o to, by wyrazy dźwiękonaśladowcze, które są powtarzane za rodzicem były artykułowane prawidłowo. Do zaproponowanych poniżej wierszyków i rymowanek  można wprowadzić także elementy ruchowe.

WESOŁE I SMUTNE OKRZYKI 

Tam na wróble stoi strach – ach ach
Jaki duży wyrósł groch – och, och!
Ty wietrzyki liśćmi chwiej – hej, hej!
Heli dobrze w szkole szło – ho ho!  

Znów od rana w kuźni ruch – buch buch!
Płaksa nie wie, czego chce – eeeee! 

Drzemią kury w cieniu lip – cip cip!
Przeskoczymy przez ten kloc – hoc, hoc! 

Przemknął zając w poprzek bruzd – szust, szust!
Traktor na zakręcie znikł – pyk pyk! 

Krówki w polu mokną w dżdżu – mu mu!
Znowu rozlał mi się klej – ojej! 

Deszcz załzawia oczka szyb – chlip chlip!
Poszedł kaczki wołać Jaś – taś taś! 

Nie wrzeszcz, bo to ledwie świt – cyt cyt!
Wrona też swój okrzyk ma – kra kra! 

Jurek Władka zgubi trop – hop hop!
Od niedzieli zima zła – hu ha!
Do snu nucą kotki dwa – aaaa!

CO MÓWIĄ ZWIERZAKI?

Co mówi bocian, gdy żabę zjeść chce?
Kle kle kle
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum?
Kum kum kum
Co mówi kaczka, gdy jest bardzo zła?
Kwa kwa kwa
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał?
Miau miau miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko?
Ko ko ko
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku?
Ku ku kukuryku
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce?
Mee mee mee
Co mówi krowa, gdy brakuje jej tchu?
Mu mu mu
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia?
Kra kra kra
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał?
Hau hau hau
Co mówi baran, gdy jeść mu się chce?
Bee bee bee
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie maja głosu.

 

Bibliografia:

1. Anna Tońska – Mrowiec „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne” wydawnictwo Harmonia
2. Iwona Rutkowska- Błachowiak „Gimnastyka buzi na wesoło” wydawnictwo Bonami