Zadania wychowawczo-dydaktyczne na październik

ZADANIA NA PAŹDZIERNIK
– poznamy jesienne dary z naszych sadów i ogrodów
– owoce i warzywa wykorzystamy na zajęciach kulinarnych, upieczemy jabłecznik i wykonamy sałatkę jarzynową
-świętować będziemy urodziny marchewki – zrobimy zdrowy sok marchewkowy
– na podstawie obserwacji, doświadczeń i utworów literatury dziecięcej poznamy charakterystyczne cechy jesieni oraz dowiemy się, jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (wiewiórka, jeż)
-w trakcie zabaw słuchowych poznamy leśne głosy i odgłosy
-rozpoznawać i nazywać będziemy ptaki odlatujące do ciepłych krajów i pozostające u nas na zimę
– dowiemy się także co z czego otrzymujemy:
– poznamy właściwości piasku i gliny
– upieczemy chleb
– wykonamy smakowe serki na podwieczorek
– dowiemy się skąd mamy wełnę oraz jak powstaje papier
– w kąciku przyrody zgromadzimy ,,skarby jesieni”, które służyć nam będą do dekoracji sali, manipulacji, przeliczania i zajęć
plastycznych
– nauczymy się różnych rymowanek, zabaw, pląsów i piosenek o tematyce jesiennej
– zastosujemy w praktycznym działaniu umiejętność klasyfikowania ze względu na cechy jakościowe
i ilościowe, udoskonalimy umiejętność poprawnego przeliczania w dostępnym dzieciom zakresie
– w trakcie różnorodnych zabaw rozwiniemy umiejętność syntezy oraz analizy zarówno sylabowej jak i głoskowej, wyodrębniać będziemy także
głoski na początku i na końcu wyrazów
– w trakcie różnych zabaw dydaktycznych poznamy literki Oo, A a, M m,Ee, oraz cyfry 1,2, 3 i 4, utrwalimy znajomość figur
geometrycznych: koła, kwadratu, trójkąta i prostokąta
– utrwalimy orientację w schemacie własnego ciała oraz najbliższej przestrzeni
– będziemy aktywnie uczestniczyć w ćwiczeniach artykulacyjnych, fonacyjnych i oddechowych aby rozwijać i doskonalić swoją wymowę
– utrwalać będziemy nazwy dni tygodnia , miesięcy i pór roku
– udoskonalimy i rozwiniemy swe umiejętności manualne poprzez lepienie ,wycinanie i inne ciekawe ćwiczenia graficzne i prace plastyczne

Piosenka W SADZIE JESIENIĄ
(sł. i muz. J. Kucharczyk)
I. Kiedy w sadzie dojrzewają
jabłka, gruszki, śliwki,
wtedy dzieci na owoce
szykują koszyczki.

Ref.: Złote gruszki i śliwki
już się do nas śmieją,
a czerwone jabłuszka
w słońcu się rumienią.

II. Ach, jak ładnie dzisiaj w sadzie,
tak słoneczko świeci,
już owoców pełne kosze
nazbierały dzieci.
Ref.: Złote…

III. Dziś jesieni za te dary
pięknie dziękujemy,
a owoce umyjemy
i je wszystkie zjemy.
Ref.: Złote…

CO Z CZEGO OTRZYMUJEMY
(sł. i muz. J. Kucharczyk).

I. Co dzień rano jem pieczywo:
bułki, chleb, rogale.
Z czego jednak są zrobione,
nie wiem, nie wiem wcale.
Młynarz z ziarna zrobił mąkę,
a pan piekarz z mąki
upiekł chlebek jasny, ciemny,
pieczywo pachnące.

II. Czasem lubię zjeść słodycze:
ciastka, wafle, pączki.
Skąd się jednak bierze cukier
do wypieków słodkich?
Cukier robi się w cukrowni
z buraków cukrowych,
do czekolad i cukierków,
lodów karmelowych.

III.Jak powstają meble, książki?
Z drzewa są zrobione.
A żelazo z kruchej rudy
w hucie wytopione.
Z gliny – dzbanki i doniczki,
z piasku – szkło na szklanki.
A z bawełny są koszulki,
sukienki, piżamki.

IV. I dla ciebie jest zagadka:
teraz ty mi powiedz,
z czego dom jest zbudowany,
okna, drzwi zrobione.
Z czego kredki i zeszyty,
kubek, marakasy,
deskorolka, rower, sanki
i samochód taty.

Fragment wiersza A. Nosalskiego
O DWUNASTU BRACIACH.
Idzie polami
rudy październik
i mgły rozwiesza
wśród pustych ściernisk.

Na koniec ziemię
ubieli szronem,
po czym odchodzi
bardzo zmartwiony
PANI JESIEŃ
Z. Dąbrowska

Przeszedł sobie dawno
śliczny, złoty wrzesień…
Teraz nam październik
Dała pani jesień…

Słono takie śpiące,
Coraz później wstaje,
Ptaszki odlatują,
hen, w dalekie kraje.

W cieniu, pod drzewami
Cicho śpią kasztany,
każdy błyszczy pięknie,
niby malowany.

Lecą liście z drzewa
różnokolorowe,
te są żółto-złote,
a tamte – brązowe.

Jeszcze niby ciepło,
Słonko świeci, grzeje…
aż tu nagle skądejś
wichrzysko zawieje.

Chmur wielkich deszczowych
nazbiera, napędzi…
tak się pan listopad
nauwija wszędzie.

Skip to content