WTOREK 13.04.2021.

WTOREK 13.04.2021.
ILE STÓP, ILE KROKÓW? – to temat dzisiejszych zajęć.

1.Na początek trochę ćwiczeń porannych. W tym tygodniu wylosuj je sam/sama i zakręć kołem 5 razy: link do ćwiczeń:

2.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza Teresy Fiutowskiej Podwórkowa awantura.
Poproś rodzica o przeczytanie tekstu, jeśli usłyszysz nazwę zwierzątka to naśladuj odgłosy jakie ono wydaje.
Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.

− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?

3.Opowieść ruchowa przy muzyce – Wycieczka na wieś. Zaproście na nią rodzica. Rodzic czyta tekst, a dziecko wykonuje zaproponowane zadania)
Odtwarzacz CD, nagranie wesołej melodii, bębenek.
Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. ( Maszeruj w rytmie wybranego nagrania wesołej melodii). Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar.
Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (R. wymienia nazwy
gatunków zwierząt, dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy).
Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. ( Robimy daszek nad oczami, spoglądając w górę. Następnie naśladuj charakterystyczne ruchy i klekot bociana).
Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Przejdź do przysiadu, słychać ciche dźwięki bębenka. Na hasło: Rośniemy,
dźwięki stają się coraz głośniejsze, powoli wstajemy).
Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże
uszy. (Charakterystyczny rytm bębenka zachęca do podskoków – naśladuj ruchy zajączków. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii). W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Unieś ręce w górę, naśladuj otwierające się do słońca kielichy kwiatów). Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Połóż się na plecach. Umieść ręce na przeponie i miarowo oddychaj).

4.Długi, krótki – ćwiczenia w mierzeniu długości.

Zadanie 1. Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.
Przygotuj 3 równej długości sznureczki. Ułóż je przed sobą w różny sposób: np. jeden sznurek prosty, drugi w kształcie fali, trzeci ułóż dowolnie.
Przyjrzyj się uważne ułożonym sznureczkom i powiedz, który z nich jest najdłuższy, a który najkrótszy?
Brawo! Wszystkie sznureczki maja jednakowa długość, bo możemy je rozprostować i to sprawdzić.

Zadanie 2. Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą.
Zmierzcie szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno liczcie. Najpierw robi to Rodzic, następnie dziecko. Dlaczego wyszły różne wyniki? (osoba dorosła ma dłuższe stopy, a młodsza krótsze).

Zadanie 3. Mierzenie długości dywanu krokami.
Mierzenie krokami można zrealizować w trakcie spaceru po pokoju, kuchni, itp. Zmierzę krokami długość dywanu, a ty licz głośno moje kroki. Teraz ty zmierz tą odległość swoimi krokami, a ja je policzę. Skąd różnica w pomiarze? Dlaczego wyszły różne wyniki? Z czym jest związana długość kroków? − Ze wzrostem. Jak ktoś jest wyższy stawia dłuższe kroki, a niższa osoba krótsze. W ten sposób możecie zmierzyć długość salonu, kuchni, korytarza, a nawet ogrodu, czy piaskownicy.

Zadanie 4. Teraz zmierzymy długość stołu za pomocą…. jak myślicie, czego? Rodzic proponuje: zmierzymy długość stołu (pokazuje dłuższy brzeg). Nie zrobię tego za pomocą kroków, ani stopa za stopą, tylko pokaże Ci inny sposób: tak się mierzy łokciem (przesuwa łokieć do krawędzi stołu, wyrównuje, odmierza do końca palców i w to miejsce ponownie przykłada łokieć). Odmierzyłam dwa łokcie i został jeszcze kawałek. A teraz zmierzę stół dłonią….zmierzę go palcami…. Dzięki tym pomiarom wiem jaka jest długość stołu: dwa łokcie, trzy dłonie i trzy palce. Następnie te czynności pomiarowe wykonuje dziecko. Zmierz w podobny sposób długość np. parapetu, szafy…

Drogi Rodzicu! Przygotuj razem z dzieckiem narzędzia pomiarowe. To może być np. drewniany klocek, sznurek, kredka… Teraz wystarczy sprawdzić ile klocków (czyli długości) ma półka na zabawki, samochodzik czy książka. A teraz spróbujcie zmierzyć te same przedmioty różnymi miarkami. Dlaczego wyniki są różne?

Po serii zabaw z dawnymi sposobami mierzenia długości pora na czasy nam współczesne. Pokazujemy dziecku narzędzia do pomiaru długości, których używa się dzisiaj: linijkę, miarkę budowlaną, metrówkę, miarkę krawiecką…? Zwracamy uwagę na to, co łączy te narzędzia – zapisane jednostki (centymetry). Wyjaśniamy, jak prawidłowo posługiwać się miarką – podczas mierzenia musi być naprężona i pokazujemy zero, czyli miejsce, od którego zaczynamy mierzyć. A teraz mierzcie i zapisujcie wyniki pomiarów wszystkiego, co da się w domu zmierzyć. Udanej zabawy!

Zadanie 5. Ćwiczenie rozwijające umiejętność szacowania.
Przygotuj 10 słomek. Poproś rodzica o pocięcie na części o różnych długościach: krótkie, średnie i długie. Na kartce papieru odrysuj te trzy długości. Pomieszaj słomki. Dziecko bierze po jednej słomce i mówi , czy jest krótka, średnia, czy długa. Odpowiedzi sprawdzamy według wzoru odrysowanego na kartce. Wygrywa ten, która poda najwięcej poprawnych odpowiedzi.

5. Wykonaj kartę pracy, cz. 4, s. 7.

Zadanie dodatkowe dla chętnych:https://miastodzieci.pl/zabawy/zmierz-przedmioty-w-domu-szablony-do-pobrania/

6.Teraz przypomnijcie sobie piosenkę „Stary Donald farmę miał”.

Stwórzcie domową orkiestrę, do tej zabawy potrzebujecie kuchenne narzędzia np. dwie łyżki lub łyżka + garnek – uderzamy o siebie „instrumentami” (wykorzystać można to co znajduje się w kuchni). Gramy na instrumentach podczas piosenki. Kiedy w tekście pojawiają się poszczególne zwierzęta – przestajemy grać i naśladujemy wydawane przez nie odgłosy. Miłej zabawy!

Skip to content